• Von Dierk Haasis
  • Lesedauer ca. 1 Minute
  • Kommentare deaktiviert für Falsche Kriterien

Falsche Kriterien

BLOG: Con Text

Wörter brauchen Gesellschaft.
Con Text

Ich lese im Moment wieder Laurence Sternes The Life and Opinions of Tristram Shandy, Gentleman. Hat damals die Kritiker die Wände rauf getrieben, weil Sterne alle Konventionen über Bord schmeisst und seine Geschichte so erzählt, wie er es für effektiv hält. Seine Antwort:

— And how did Gar­rick speak the so­lil­o­quy last night? — Oh, against all rule, my lord, — most un­gram­mat­i­cally! be­twixt the sub­stan­tive and the ad­jec­tive, which should agree to­gether in num­ber, case, and gen­der, he made a breach thus, — stop­ping, as if the point wanted set­tling; — and be­twixt the nom­i­na­tive case, which your lord­ship knows should gov­ern the verb, he sus­pended his voice in the epi­logue a dozen times three sec­onds and three-fifths by a stop-watch, my lord, each time, — Ad­mirable gram­mar­ian! — But in sus­pend­ing his voice — was the sense sus­pended like­wise? Did no ex­pres­sion of at­ti­tude or coun­te­nance fill up the chasm? — Was the eye silent? Did you nar­rowly look? — I look’d only at the stop-watch, my lord. — Ex­cel­lent ob­server!

[…]

— Grant me pa­tience, just Heaven! — Of all the cants which are canted in this cant­ing world — though the cant of hyp­ocrites may be the worst — the cant of crit­i­cism is the most tor­ment­ing!1

Notes:
1. Laurence Sterne. The Complete Works of Laurence Sterne. eBook für Kindle von Delphi Classics, Version 1, Dezember 2012. Book III, Chapter XII, Location 3660ff.

Nach dem Abitur habe ich an der Universität Hamburg Anglistik, Amerikanistik, Soziologie und Philosophie studiert. Den Magister Artium machte ich 1992/93, danach arbeitete ich an meiner Promotion, die ich aus verschiedenen Gründen aufsteckte. Ich beschäftige mich meist mit drei Aspekten der Literatur: - soziologisch [Was erzählt uns der Text über die Gesellschaft] - technisch [Wie funktioniert so ein Text eigentlich] - praktisch [Wie bringen wir Bedeutung zum Leser] Aber auch theoretische Themen liegen mir nicht fern, z.B. die Frage, inwieweit literarische Texte außerhalb von Literatur- und Kunstgeschichte verständlich sein müssen. Oder simpler: Für wen schreiben Autoren eigentlich?